ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Tuesday 13 May 2014

KEMBARA SOLO KE OSAKA JEPUN

 alhamdulillah.
   akhirnya tercapai jua hasrat aku untuk menjejak kakiku dibumi nippon.
   bumi matahari terbit.sebenarnya sudah lama aku bercadang dan menanam
   hasrat untuk ke jepun ni,tapi terpaksa aku tunda dan pospon disebabkan
   beberapa halangan yang tidak melayakkan aku untuk meneruskan impianku.
   pertama,sebab tak ada budget,kedua, sebab tak ada masa yang mengizinkan.
   ketiga, sebab urusan visa yang tak mungkin lulus.
   tapi sejak visa dimansuhkan untuk rakyat malaysia,peluang aku untuk ke
   jepun ini tebuka luas.
 
   oklah tak perlu rasanya aku berceloteh panjang menjela-jela dan membebel,
   lagi pun aku bukan suka sangat menaip ni.
 
   kembara solo aku kejepun ni sama jer dengan kembara solo aku mana-mana
   destinasi yang pernah aku pergi sebelum ini.  cuma disini aku nak bagi tahu,
   jepun adalah satu destinasi yang agak menarik dan berbaloi- baloi jika korang
   berhasrat sangat  nak datang.

   baiklah aku cerita sikit kisah bermula kembara solo ini.
 
   aku baru jer balik dari bercuti di australia bulan lepas, tapi selepas aku
   tengok air asia membuat promo tiket murah ke osaka dan nagoya,aku terus
   booking. kl - osaka rm 249. dan nagoya - kl rm 199. jumlah rm 448.tiket
   berbaloi-baloi.

   aku berlepas dari klia 2 pukul 8.00 pagi dan sampai di kansai airport
   3.30 petang selepas penerbangan kira-kira 7 jam.
 
   di kansai airport aku tempah jr kansai rail pass untuk 4 hari perkidmatan
   dengan harga 6170 yen. aku tidak guna kansai thru pass kerana ia lebih
   rumit dan leceh sikit pengunaan.
   dengan jr kansai pass aku menaiki train jr kansai line ke shin imamiya
   untuk ke hotel yang telah aku tempah melalui intenet.
 
   dari stesen shin imamiya aku hanya berjalan kaki ke hotel, sewa hotel yang
   aku tempah 1500 yen (rm 50) sehari.di osaka aku menyewa selama 3 malam.
   yang selebihnya di kyoto dan nagoya.

                               balai pelepasan antarabangsa  klia 2








                               passpot dan boarding pass

                               pesawat air asia x

                               anjung laluan ke boarding pesawat



aku pergi solo ok. yang kat belakang tu tak ada kena mengena dangan aku. mungkin hanya kebetulan jer.   

                               penerbangan bermula

                                sarapan berbayar nasi + rendang ayam rm 18.


                               nasi rm 18 + air maniral rm 4 = rm 22

                               selamat tiba di kansai airport 3.30 petang

                               internasional airport kansai

ini lagi satu, jangan cuba nak gossip ok. kalau nak gossip......kirim salam.







                               kaunter jualan dan tebusan tiket jr kansai pass

                               tiket jr kansai area pass ,yang aku tempah.    

                               tempat bertanya sebelum sesat





                               stesen jr shin imamiya

                              shin imamiya , depan hotel tempat aku tinggal


                             family mart yang terdekat dengan hotel aku




bilik bujang yang aku booking rm 50 semalam ,,,,,,,,,ciput


                           

1 comment:

  1. Assalamualaikum.
    Saya mohon bertanya mengenai entry tuan ke jepun.Salah satu tempat yang saya ingin kunjungi adalah Arashiyama Kyoto Jepun.
    saya merancang untuk bercuti backpacker sendirian pada musim sejuk akan datang.saya ada bertanya pada teman2 fb dan ms musim sejuk yang tidak terlalu kuat adalah penghujung feb atau mac.

    Ingin tahu route perjalanan tuan ke :

    1. Arashiyama Kyoto Jepun.(jauh x dr tmpt tuan mginap.
    2. Tempat2 yang tuan dapat share untuk short trip. (mungkin seminggu)

    Terima Kasih.
    Mohon maaf andai soalan saya agak keterlaluan.

    ReplyDelete