ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Friday 3 October 2014

PERCUTIAN KE PULAU PERHENTIAN, TRANGGANU

assalamualaikum.
alhamdullillah rencana balik kampong sempena menyambut hari raya berjalan lancar.pesawat malindo yang aku naiki dari subang selamat mendarat di pengkalan chepa.olih kerana hari masih awal baru pukul 9 pagi aku tidak berhajat terus ke kuala kraimalah aku ingin meronda dahulu di bandar kota baru dan sekiranya ada kelapanganmasa  aku juga berhajat untuk menjenguk kedua orang cucuku di wakaf baru.ketika aku 'otw' ke stasen teksi, aku ternampak satu browser dekat pintu keluar. aku hampiri " TAWARAN ISTIMEWA KE PULAU PERHENTIAN".
apa lagi..............sorang brother datang offer kat aku ." ji, 20 ringgit jer sampai jeti".
aku pun kata, " ok. jom" ulat ke tak ,ape aku kisah, aku setuju dengan tawaran.lebih kurang pukul 10.30 pagi aku dah terpacak depan stesen bas kuala besut.aku ronda dan pusing-pusing sekitar pekan dan  stesen bas untuk cari matlumat.perkhidmatan bas express kl - kuala besut - kl ialah perdana, sani dan mahligai.dari matlumat yang aku terima perkhidmatan bot ke pulau perhentian adalah tiga kali sehari pukul 8 pagi, 12 tengah hari dan 4 petang.untuk trip pukul  8 pagi aku dah miss. jadi aku ambil yang pukul 12 tengah hari.sementara menunggu jam 12 tengah hari untuk menaiki bot ke pulau, aku lunch dahulu di cafe berdekatan dengan stesen bas.selepas lunch,  ha ha ha..tanpa disedari  aku tertinggal trip, nasib baik belum beli tiket.jadi kalau nak ke pulau juga aku terpaksa tunggu trip pukul 4 petang. aku tukar plan, sementara tunggu pukul 4 petang baik aku jalan - jalan dahulu ke bandar jertih,sebab bandar jertih pun taklah  jauh sangat.untuk menguatkan  stamina, aku tumpangkan bag aku di cafe tempat aku lunchdan aku ambil teksi ke bandar jertih. tak sampai setengah jam, aku tiba di jertih. semasa aku nak berselfiee di bandar jertih baru aku tersedar kamera serta handsetaku tertinggal dalam beg di cafe... alamak tak berselfiee lah aku di jertih. sedih..................aku meronda bandar  jertih tanpa foto dan selfieee.nasib malang dah lah tak dapat berselfieee.......perkhidmatan bas dari jertih ke kuala besut di batalkan tak tahu kenapa, bas hanya ke pasir putih dan ke kota baru sahaja itu pun hanya  dua jam sekali. tunggu punya tunggu. pukul 5 petang lebih baru dapat teksi ke kuala besut. di pendekkan cerita aku miss lagi trip bot pukul 4 ke pulau. nak  tak nak terpaksalah aku bermalam di t lodge kuala besut dengan bayaran rm 90 satu malam.
                    

                                                                     


                                t lodge hotel tempat aku bermalam

                               bas mahligai  kl - kuala besut - kl

                                                               bas sani  kl - kuala besut - kl

   bas perdana kl - kuala besut - kl


                cafe dekat stesen bas, tempat aku sarapan, lunch dan tumpang bag

                                                            kedai lonely planet

                               salah satu tempat untuk beli tiket bot ke pulau
                   salah satu dari hotel yang terdapat di kuala besut rm 100 / semalam

                                                                  stesen bas kuala besut

                                                guest house bajet  rm 20 semalam

                               kaunter yang paling awal dibuka  special trip 7 pagi
                               kaunter ini terletak berdekatan dengan tandas awam.

                                                             laluan untuk ke jeti



                        harga tiket bot dua hala untuk seorang , ni harga original dan kena
                        tambah lagi rm 5 untuk cukai laut. tapi aku dapat harga special 50 %
                        diskaun serta dikecualikan dari cukai...nak tahu rahsianya ?. pm aku..ok.

                                                           bot sedia untuk loading


                                                               bot mula berlepas





                               selamat landing di jeti coral bay selepas setengah jam di lautan



                                                                     malaysia - trangganu






                                                   pic dari chalet yang aku tempah




                                                          juga tidak jauh dari jeti



                                                                      kedai makan






                                                           jalan  shotcut untuk ke long beach


                                                         ronda - ronda di long beach



                                                           selfieeeeeeeeee kat long beach







                                                         kedai souviner di long beach

                                                             kedai makan . istimewa sangat-sangat




       air jernih giler,,, tapi tak best mandi sebab banyak  makhluk ala- ala ibu gamat






                                                           sewa bot nak pergi menyelam












                                                        depan chalet yang aku sewa




                                                                          dah nak balik

                                                                           tekong otai

                                                             JETI CORAL BAY




                                                       antara penumpang bot masa nak balik

                                                 aku sorang yang pakai lifejacket




                                                     selamat landing kembali di kuala besut

                                                                     jambatan ke jertih


                                              TAMMAT            

1 comment: