ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Saturday 27 December 2014

SELAMAT DATANG KE JAKARTA

kembara solo ke indonesia.
hari ke tiga
selamat datang jakarta....lupakan batam,lupakan singapura. tanpa ku sangka,tanpa ku duga,lain aku rancang lain pula yang jadi.tapi alhamdulillah.perjalanan aku berjalan lancar.macam aku katakan,aku langsung tak berencana untuk ke jakarta.tak ada sebarang persiapan dan sebarang atenari aku di kota jakarta.aku berserah pada nasib.untung sabut timbul untung batu tenggelam.
bertemankan pak taufiq yang kebetulan anak jati jakarta, memudahkan pergerakan aku.selepas pesawat yang aku naiki selamat mendarat di airport soekarno hatta, kami segera mendapat kan perkhidmatan mobil damri untuk kepusat kota. dengan perancangan pak taufiq,kami tidak ke pusat kota jakarta, malah kami ke tenggerang. dari  tenggerang kami bergerak pula ke serpong, di serpong pak taufiq meminjam sebuah mobil dari kawannya untuk memudahkan pergerakan perjalanan kami dari satu tempat kesatu tempat.
pak taufiq dengan rela hati menjadi supir aku............


jam 5.30 petang waktu jakarta, aku bersama pak taufiq selamat tiba di serpong dan di sinilah aku dan pak taufik turun dari mobil,yang kami naik di airport. disinilah pak taufik mendapatkan mobil dari kawannya.

                                ini entah ape aku pun tak tahu........main snap jer.

 sementara menunggu pak taufik pergi menemui kawannya, untuk mendapatkan mobil,sempatlah aku
menikmati bakso original.

                               singgah di sebuah masjid untuk solat asar

                               mobil yang kami naik melintasi  istana presiden.



                                istana presiden bersebelahan jalan  dengan tugu monas.

                                menara monas
                                pak taufiq di menara MONAS


                               kenangan di tugu monas

                               MASJID ISTIQLAL
                               singgah solat maghrib dan isya di masjid negara jakarta.




                                tempat mengambil wuduk




  







selepas solat isyak di masjid istiqlal, kami bergerak ke pusat perdagangan yang paling pepular di kota jakarta iaitu tanah abang.










bermalam di hotel mekarsari di cileungsi

No comments:

Post a Comment