ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Monday 29 December 2014

TAMAN WISATA ALAM TANGKUBAN PARAHU.BANDUNG

kembara solo indonesia.
jelajah hari kelima.
alhamdulillah,tercapai juga hasrat aku. kata orang tidak sah kebandung kiranya tidak ketangkuban parahu. macam aku cerita dalam antri aku terdahulu, tak ada sebarang perancangan pun aku ke indonesia apa tah lagi ke tangkuban perahu ini. ianya hanya berlaku dan berlalu dengan cara spontan. aku sendiri pun macam tak percaya.
ok lah. untuk malam kelima di indonesia aku bermalam di sebuah hotel di pinggir kota bandung. hotel bandung indah terletak berhampiran dengan lapangan terbang bandung. pada perancangan aku, malam tadi aku ingin mengambil flight ke surabaya atau ke jogja,kerana aku ingin meneruskan percutian aku ke sana, tapi dari info yang aku terima di kaunter tiket di bandara hussien sastrnegara, tiket di kedua-dua destinasi yang aku pilih sudah kehabisan.katanya sekiranya aku ingin meneruskan juga perjalanan, aku bolih menempah tiket untuk ke esokan harinya. jadi aku pun bermalamlah di bandung untuk semalam. sambil itu aku berfikir untuk merancang perjalanan seterusnya.
sementara menunggu mata aku terlelap....datanglah idea aku........wisata tangkuban parahu.
      
                                                                                      
 hotel bandung indah tempat aku bermalam ,kadar sewa rp 190 000 /satu malam

 pintu gerbang menghala kelapangan terbang bandara husein sastranegara bandung

                                bandung pilot akedemik

                                papan tanda untuk ke kota bandung dari lapangan terbang



hutan pokok tirus disepanjang jalan sebelum tiba di tangkuban parahu.

 pintu gerbang ke tangkuban parahu

                                                                                 
                                                                                     
 kauinter jualan tiket untuk masuk ke taman wisata alam tangkuban parahu.
 pengunjung tempatan rp 20.000
 pengunjung asing       rp 200.000
 mobil                          rp 25 000
                                                                             









pengunjung-pengunjung di tangkuban parahu




                                pak taufik



                                gerai menjual sauvenir




















                                                                           










 selamat tinggal tangkuban parahu...........jumpa lagi

No comments:

Post a Comment