ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Thursday 25 October 2012

BALIK BERAYA DI MENGKEBANG

macam biasa hari raya haji aka hari raya korban aku misti balik beraya di kampong.
tapi tahun ni lain sikit, kebiasaannya aku balik beraya sekeluarga,isteri anak anak dan
cucu. tapi kali ini aku hanya balik bersama anak menantu dan cucu sahaja, isteri  tak
ikut bersama kerana kurang sihat. untuk mengelak dari kesesakan jalan aku telah bertolak
awal pagi sehari sebelum raya.Sedia maalum hari raya HAJI tahun ini  telah jatuh pada 
jumaat,jadi aku pun mengambil keputusan balik pada hari khamis (hari kemuncak bagi rakyat 
malaysia berketurunan anak kelantan balik kampong). aku mula bergerak atau pun bertolak
dari rumah kira kira pukul 4.30 pagi ia itu  lebih kurang sejam setengah sebelum subuh.
alhamdullillah .....perjalanan bergerak lancar.
seperti yang di rancang......singgah sembahyang subuh di masjid abu bakar raub.

solat subuh telah pun selesai.
bergerak menerus kan perjalanan.

alahai.................nak lari  dari jem, kena jugak jem di merapuh
al hamdulillah.........sampai di rumah selepas zohor

melawat kebun salak di belakang rumah

pokok salak yang baru tanam
melawat kebun durian
durian sedang berbuah
menunggu untuk gugur
singgah sembahyang di masjid sungai pas
melintasi depan rumah untuk ke guchil
cabang tiga sungai pahi
kampong ku
bandar kuala krai waktu malam
teman auni (cucu ku) makan kenturki
menunggu kenturki.......tak sabar menunggu dah tepuk tepuk meja.
aaaaaaaaaa...... baru ceria.......order dah sampai
alamak.................geram giler kerana tersalah order
dah tak sabar nak makan.......
order dah sampai
pekan guchil waktu malam (malam raya)




1 comment:

  1. kampong saye tu,pakcik ni tinggal bloh mano,tok rajin kelih pon.?

    ReplyDelete