ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Monday 26 March 2012

RONDA RONDA DI TIAN' ANMEN & FORBIDDEN CITY, BEIJING CHINA.

ketika aku menyusuli lorong pejalan kaki di hutong,kelihatan ramai manusia 
bermundar mandir entah dari mana dan hendak kemana.tak kelihatan pula 
dikawasan berdekatan itu ada sesuatu yang istimewa,samaada pasaraya ker,
supermarket ker atau pusat beli belah.juga tidak kelihatan banganan yang ter
sergam macam klcc .yang aku nampak disebelah kiri hanya sebatang sungai
yang dihiasi pokok yang baru di taman dan ada pokok tua yang dah separuh
usia tunggu masa nak  kojol. dan ada juga jambatan yang dibuat dari batu yang 
terukir macam macam bentuk. di sebelah kanan pula terdapat dinding batu yang
sudah usang yang agak berusia beratus ratus tahun.
aku teruskan langkah sambil berbual bual mesra dengan encik musa,tour guide aku
aku tak tanya pun dia apa yang aku nampak dan lihat disekitar kerana masih
banyak lagi perkara lain yang penting dan lebih bermunafaat aku berbicara dengan 
encik musa ini.
disatu persimpangan, kami belok kekiri, lagi ramai orang yang mundar mandir.
pun masih aku buat do no,tak tanya apa apa pun  kat encik musa.. kami teruskan langkah
dan berbual mesra.
FULAMAK ramainya manusia...............
sinilah tian anmen square.....kata encik musa kepada aku.
jom kita ke forbidden pula.

























No comments:

Post a Comment