ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Sunday 18 May 2014

NAGOYA MOSQUE (MASJID NAGOYA)

18 may 2014
kembara solo ke jepun
hari keenam destinasi kedua.
NAGOYA MOSQUE (MASJID NAGOYA)

Kisah aku ke nagoya ini macam kopipess kisah aku ke kyoto.Disebabkan bimbang,curiga, tidak sabar,excited serta seribu maknika ....inilah jadinya,AKU SAMPAI TERLALU AWAL DITEMPAT YANG DITUJU.
Seperti mana di kyoto beberapa hari lepas,aku tiba di station kyoto lebih kurang pukul 7 pagi selepas bertolak dari station osaka pukul 6.30 pagi. Dan aku sampai di arashirama lebih kurang 7.20 pagi.

Berbalik  kisah   aku  di nagoya ini, disebabkan  kebimbangan  aku  untuk  berurusan  dengan  train shinkansen serta jarak antara kyoto ke nagoya ini agak jauh, aku mengambil keputusan keluar awal untuk mengelak dari berlaku sebarang kemungkinan. sangkaan  aku meleset. semua urusan berjalan lancar, malah lebih lancar dari apa yang aku sangka dan yang aku rancang.sebagai contoh, aku agak perjalanan aku dari kyoto station  ke nagoya mengambil masa sekurang-  kurangnya  satu  atau  satu setengah jam,tapi rupa-rupanya setengah jam sahaja. Dan  untuk menemui hotel pula aku anggarkan sekurang-kurangnya  setengah  jam, tapi rupa-rupanya  hanya 1 minit 40 saat sahaja,tak sampai  pun 2 minit.

ok, kisah aku ke masjid nagoya ni pun sama, aku target, aku mengambil masa selama satu jam untuk menemui  masjid  ini.  berbekalkan   carian  di google  internet, aku  menyusur  terus  melalui  jalan disepanjang laluan train,dan membelok ke kiri bila sampai di kameshimaike,kemudian meyusur pula jalan sotobori dori.selepas 4 trafik light, sampailah di masjid ini.

          masjid nagoya, pintu  masuk ke pejabat urusan dan pejabat imam.



           pintu masuk  utama disebelah kiri ke ruang solat ditingkat 1.2 dan 3.



                               ruang solat untuk muslimat di tingkat satu




                               mimbar di tingkat dua




                                ruang solat yang cukup selesa





                                           white board untuk kuliah
                                           bilik wuduk ditingkat satu

                         papan kenyataan dan judual proram di laluan masuk.
                                           





No comments:

Post a Comment