ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Friday 4 October 2013

LADANG ANGGUR DI BEAUNE, FRANCE

sebelum sampai di kota paris, bas yang aku naiki lalu dan singgah seketika di beaune untuk makan tengahhari. Lunch hari ini adalah di restoran lutos, masakan halal citarasa thai dan vietnam. 
Beaune sebuah bandar yang sangat popular dengan penghasilan wine, kawasan tersebut  terdapat ladang anggur yang sangat luas.  Masa aku sekolah dahulu ada satu tajuk besar  dalam buku ilmu alam (sekarang geografi) PERUSAHAAN WAIN DI PERANCIS SELATAN. nilah gamaknya. sambil sambil  snap gambar pokok anggur dan melawat kilang tempat memproses buah anggur untuk menghasilkan jus dan juga untuk membuat wain. (aku tak masuk pun ke dalam kilang cuma ambil gambar kat luar jer) kata mereka wain yang di proses disini adalah  wain yang terbaik di dunia.

selepas lunch dan lawatan di kilang wain, bas meneruskan semula perjalanan ke paris.

pokok anggur 

ladang anggur

kawasan ladang anggur dan ladang asparagus

bandar beaune

restaurant lotus de beaune






kereta mini cooper.





lepak sekejap dibawah pokok sambil snap gambar






tram percuma disediakan  untuk pelancong

jalan yang dibina pada tahun 1241


canal yang mempunyai air yang sangat bersih

pokok anggur ditepi jalan

meneruskan semula perjalanan ke paris





singgah di R & R




kesesakan jalan raya setelah hampir tiba di kota paris.

lagi 13 kilometer nak sampai

hotel tempat aku tempah

pusing dahulu untuk keluar dari jalan besar (lebuhraya)


stesen keretapi paris

sungai paris


daftar masuk hotel


bilik aku.


BERSAMBONG ESOK PAGI UNTUK KE EIFFEL TOWER.

No comments:

Post a Comment