ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Wednesday 9 October 2013

WINDOW SHOPPING DI WHITECHAPEL LONDON

 hari kedua di kota london

dengan adanya tiket tube kat tangan aku, dapatlah aku meronda sakan keliling london. kota london terdiri dari 6 zon. bermula dari zon 1 di pusat bandar hingga ke zon 6 di pinggir bandar. tiket tube yang bernilai 8 paund sah digunakan sehari penuh di semua zon selagi tidak terkeluar dari zon yang di tetapkan.Tiket tube yang aku guna ini sudah included dalam ground. Untuk kali pertama  aku guna dari  stesen victoria di zon 1 ke Newbury park di zon 4,kemudian dari newbury park aku berwindow shopping di whitechapel di zon 2. Untuk ke white chapel aku mengunakan perkhidmatan central line dengan bertukar tube di mile end. Di Whitechapel banyak terdapat kemudahan untuk bershopping dan makanan halal. Disini peniaganya terdiri dari peniaga islam ,juga disini terdapat dua buah masjid. satu,the east london mosque dan kedua masjid jamek brick lane.


                               stesen tube whitechapel

                             whitechapel kawasan perniagaan orang orang islam


               pasar segar dan pasar petang di sepanjang jalan diwhitechapel

                             pasar sayur dan buah buahan

                             pasar ikan dan seafood

                              little india dan little bangla


                            masjid timur london








                           masjid jamek brick lane



                            kedai makanan halal




                                basikal untuk disewa

                                kebun bunga (nursery )

                            kebun sayur

                             pasar petang



                           stesen tube bawah tanah whitechapel

                              pasar buah

                        buah delima, buah pear,epal dan mangga sangat murah

                               daun sireh

                               buah epal 2 pound sebakul

                               buah pinang siap dikopek

              pak aji nak ke masjid, sempat juga aku bertegur sapa dengannya

                       jualan murah, sehelai 1 pound (lelong)

       barang barang basah dan sayur, ramai orang india bershopping disini

           yang sedang memilih pisang tu,orang dari kedah





   yang berbaju belang tu seorang cina dari johor dan bermustautin di london

                               kedai kasut dan bag


  dibawah pokok besar tu terdapat sebuah kios menjual cendol durian
  sempat aku order semangkok, (3 pound.)
                     dah habis aku pun dah nak balik,dah tak larat nak jalan....

                           masuk window shopping , primark ker aku dah lupa.

                     aku  makan   nasi briyani 2 pound ( tersangat murah )

       order kebab 2 pound , take away  ( murah sangat sangat, tapi jangan convert)

No comments:

Post a Comment