ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Monday 14 October 2013

NOSTALGIA LATA BERANGIN DI SUNGAI PAS.

                          
Lata berangin adalah satu lokasi air terjun yang sangat cantik di sungai pas didearah  kuala krai kelantan. pemandangan disana sangat indah dan nyaman tapi sayang , ia tidak dihargai sepenuhnya olih mana mana pihak, samaada pihak berkuasa tempatan atau pihak kerajaan negeri atau kerajaan pusat. satu anugerah ilahi telah tidak dinilaikan.......sayang seribu kali sayang.

ok.....berbalik pada diriku,, lata berangin ini meninggalkan seribu erti. nostalgia yang tidak terubat. aku  menjejak kakiku yang pertama di dearah lata berangin ini sekitar tahun 1969,ketika aku berusia kira kira 9 atau 10 tahun atau pun ketika aku bersekolah dalam darjah 3 atau 4. aku ke sana dalam dua misi utama, misi pertama adalah untuk mencari ikan, sama ada memukat, menjaring,menjala,menuba (tuba) mengebom (sebedo) dan paling senonim bagi anak anak tempatan masa tu ialah menyelam dan menyupit. lokasi yang menjadi pilihan ialah lubuk bewok (biawak).
misi kedua aku kesana ialah mencari petai dan buah buah hutan, aku pergi dengan cara mengikut pekerja pekerja penebang balak. kenderaan yang selalu aku naik ialah stewong ( san tee wong) sejenis kenderaan pengangkut balak yang hampir menyerupai lori tapi tidak mempunyai dinding dan bumbung, sekarang stewong sudah pupus............hanya tinggal kenangan

                                    

                                                    lata berangin

                                      lata berangin dari atas tebing


                                                                                   
                                  kenangan ku di lata berangin


                                 pengkalan tempat mula mula turun

                               tempat mandi untuk yang pengecut


                     
yang nampak hutan ni adalah asalnya tanah milik arwah ayah aku,tapi disebabkan ada kesilapan teknik, ia terpindah milik dan anak anak pula malas nak usahakan termasuk aku, tapi sekarang hak milik akan kembali semula ,namun kami adik beradik akan serah  sepenuhnya milik kepada adik bunsu.

                                 anak tangga untuk turun mandi dilata.





                                  bukit di gondulkan untuk  tanam getah

                                  tanah milik persendirian



                                 lokasi lubuk biawak sekarng

                                 jeram yang sangat indah


                                tempat mandi yang paling best



                                  sedang menjala ikan

1 comment:

  1. slm bos..boleh mancing lg ke d lata berangin?ade port ke?

    ReplyDelete