ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Thursday 21 February 2013

EDISI SOLO JELAJAH THAILAND - 15 - CHIANG MAI

                                                           
                                                                    EPISOD 15
                                           SESSI PETANG  -  SEPETANG DI CHIANG MAI

                             penat menyusur sungai mae ping belum habis lagi.selama 2 jam hilir dan mudik
                             sungguh menyeronok kan,bermacam macam perkara baru dapat di lihat.
                             pemandangan serta panorama persekitaran sungguh mengasyikkan.  kerenah
                             dan perangai pelancong asing juga dapat di lihat,satu kisah lucu juga telah ter
                             pahat di hati aku. seorang pelancong dari sweden bernama FADENANCE,
                             teringin sangat nak makan satu buah yang banyak terdapat di sepanjang per
                             jalanannya di thailand, dia tanya aku ape nama buahnya,aku nak jawap ape
                             sebab macam macam buah ada di jual dan di tanam di thailand ni. katanya lagi
                             sudah banyak kali dia tanya dan cari di pasar tapi tak juga di temui. Nak di jadi
                             kan kisah  dalam rancak aku berbual bual dengan nya tiba tiba dia menunjukkan
                             aku kearah sepohon pokok ditebing sungai. berbuah sungguh lebat dan masak
                             ranum kekuningan. LAAA...............POKOK PINANG ( buah pinang rupanya
                             yang di cari selama ni) dalam hati aku, kalau macam ni sampai mampus pun tak
                             jumpa, siapa nak jual buah pinang kat pasar.
                             masa tu mati akal aku, macam mana aku nak jawab..........
                             aku tergelak tapi aku cover takut dia marah atau bimbang nanti dia kata aku
                             ketawa kan dia. nak tak nak terpaksa aku kata buah tu tak bolih di makan
                             ia di tanam hanya untuk keindahan lanskap . tapi aku yakin dia tak kan percaya
                             jawapan aku.
                                         *****************************************
                              landing saja bot di pengkalan , aku terus ke masjid al hidayah yang tak jauh
                              dari situ. ketika sessi pagi aku tak sempat solat zohor kerana belum masuk waktu.
                                   








                                                                               

                          makan petang di restoran sophia yang terletak berdekatan dengan masjid
                          al hidayah.









No comments:

Post a Comment