ADIZA SAIDI BLOGSPOT

Monday 18 February 2013

EDISI SOLO JELAJAH THAILAND - 3 - KHAOSAN

EPISOD  3
RONDA RONDA DI KHAO SAN 

sementara menunggu masa untuk ke chiang mai jam 6 petang, sempatlah aku meronda disekitar khaosan.melihat gelagat pelancong pelancong asing terutama mat mat salih.darat juga mat mat salih ni.macam macam hal yang bolih di lihat. untuk ke khaosan ni aku naik taksi dari stesen hua lamphong. tambang teksi bermeter 63 baht tapi kalau tak pakai meter dreber akan pekena 100 hingga ke 200 baht......nasiblah siapa yang kena.


semasa   di khaosan aku sempat merasa pulut   mangga spesial dari  seorang puying thai dengan harga 40baht ,dah kira murah dah tu kalau nak di banding dengan kat kedai atau restoran yang berharga 90 baht atau 95 baht  dan kadang kadang 100 baht.

                       
 aku meronda dari balai polis chanason hingga ke hujung dekat kedai kfc.





di kawasan ini banyak terdapat guest  house yang murah, ada yang berharga 180 baht sehari tapi tak ada ekon. yang ada ekon sekitar 300 - 400 baht.  





                                             restoran kfc yang terletak di hujung lorong khaosan.
                             



bersebelahan dengan candi ni terdapat sebuah masjid dan terdapat kedai makan  untuk orang islam.lorong untuk ke masjid terdapat sebuah kedai ikan bakar tapi tak pasti kedai tersebut milik orang islam atau tidak.






salah satu kereta sorong yang menjual pulut mangga tapi yang ni tak pasti halal.sebab tak nampak ciri ciri islam pada penjualnya.masa aku tanya dia tak faham melayu, enggris dan arab.yang dia tahu bahasa dia jer..........




 balai polis chanason yang terletak di permulaan jalan khaosan.


dekat signboard  D&D yang berwarna hijau tu terdapat sebuah kedai pelancongan orang melayu ASIA SKY TOUR, staff nya bernama deen & nuar. harga  pakej nya pun murah juga.






pukul 4 petang aku bertolak balik ke stesen keratapi hua lamphung kerana aku takut jem dan terlepas keretapi ke chiang mai. di bandaraya bangkok ni biasanya akan jem teruk selepas pukul 4 petang.
                         
                                             *****************************************

nasib aku agak baik tak sampai 20 minit aku dah sampai balik di stesen keretapi hua lamphong.jadi dengan kesempatan ini aku gunakan untuk membuat solat sunat dan solat jamak di sini.
                                     

                           

                           

                               tempat ambil wuduk di tingkat satu


                               musalla  di tingkat 2 stesen keretapi hua lamphung
                    

para penumpang sedang menunggu untuk meneruskan perjaalanan termasuk aku sekali.


 boring menunggu aku pusing pusing sambil snap gambar


tangga untuk turun ke stesen mrt diseberang jalan





 medan selera ini ada kedai islam,tapi makananya tak sedap dan tak kena dengan selera aku.




   

No comments:

Post a Comment